انواع بازی فکری در خانه برای کودکان و نوجوانان

  • تاریخ: چهارشنبه 3 مرداد 1403 - 13:39
  • نویسنده: میلاد
  • صفحه: وبلاگ
انواع بازی فکری در خانه برای کودکان و نوجوانان
بازی فکری در خانه، بهترین گزینه برای سرگرم کردن بچه‌ها در سنین کودکی و نوجوانی در محیط خانه است. شما می‌توانید انواع بازی فکری تک نفره و گروهی را برای رده‌های سنی مختلف از سایت فکر‌آوران خریداری کنید.

بازی فکری در خانه

یکی از وظایف والدین در خانه، ایجاد راهی برای تفریح و سرگرمی کودکان و نوجوانان است. شما می‌توانید برای تقویت مهارت‌های ارتباطی و عزت نفس فرزندانتان، انواع بازی‌های سرگم‌کننده و مفید را در برنامه روزانه آن‌ها بگنجانید؛ اما یکی از دغدغه‌های والدین این است که کدامیک از بازی‌ها بهترین انتخاب برای سرگرم کردن بچه‌ها در محیط خانه هستند؟ بازی فکری در خانه می‌تواند در کنار تقویت مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی، مهارت کودکان و نوجوانان در زمینه یادگیری را نیز افزایش دهد. در این مطلب، با انواع بازی فکری در خانه برای کودکان و نوجوانان بیشتر آشنا خواهید شد.

معرفی انواع بازی در خانه

انواع بازی در خانه

اگر قصد تربیت اصولی فرزندانتان را دارید به شیوه بازی کردن و روش‌های سرگرمی آن‌ها توجه کنید. امروزه بسیاری از کودکان و حتی نوجوانان به بازی‌های کامپیوتری روی آورده‌اند و این موضوع باعث نگرانی برخی از والدین شده است. بنابراین، اگر به عنوان والدین به وضعیت ارتباطی و اجتماعی فرزندتان اهمیت می‌دهید، انجام بازی‌هایی به غیر از بازی کامپیوتری را به آن‌ها پیشنهاد کنید. در این بخش، انواع بازی‌های رایج در خانه را به عنوان ابزاری مؤثر برای سرگرمی کودکان و نوجوانان به شما معرفی می‌کنیم.

اوریگامی؛ بازی با ساده‌ترین متریال

یکی از ساده‌ترین انواع بازی‌ها، بازی اوریگامی است و کودکان نیازی به وسایل گران‌قیمت برای انجام این سرگرمی ندارند. کودکان با استفاده از کاغذ‌های ساده و رنگی، قیچی، مداد و خط کش می‌توانند اشکال مختلف از حیوانات و ستارگان گرفته تا شکل‌های هندسی را خلق کنند. در واقع، این تصاویر به شکل سه بعدی با روش اوریگامی ساخته می‌شوند. اگر فرزندانتان در مهارت‌های حرکتی ظریف مشکل دارند، انجام بازی‌هایی مانند اوریگامی را به عنوان بهترین بازی فکری در خانه به آن‌ها پیشنهاد دهید.

لوگو بازی؛ روشی برای ساخت اشکال و سازه‌های متنوع

از انواع بازی‌های ساده برای سرگرم کردن کودکان در محیط خانه می‌توان به لوگو بازی اشاره کرد. کودکانی که در خانه لوگو بازی می‌کنند، ذهن خلاق‌تری در مقایسه با همسن و سال‌های خود دارند. شما می‌توانید به کودکان‌تان نحوه ساخت انواع سازه‌ها و اشکال مختلف را با لوگو آموزش دهید و از آن‌ها بخواهید که الگوی موردنظر را تکرار کنند.

حل معما؛ روش سرگرمی برای تقویت قوه تخیل کودک و نوجوان

یکی از روش‌های سرگرمی برای کودکان و نوجوانان، حل معما در جدول‌ها و مجلات آموزشی است. شما می‌توانید مجلات آموزشی متناسب با گروه سنی کودکان را برای آن‌ها خریداری کنید و از فرزندتان بخواهید که معما‌های داخل آن را حل کند. برخی از بازی‌های گوشی نیز به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با پاسخ به سؤالات آن‌ها به صورت هوشمندانه می‌توانید معما‌ها را کشف کنید تا وارد مرحله بعدی شوید. اما اگر می‌خواهید کودکان و نوجوانان از کامپیوتر و گوشی فاصله بگیرند، بهتر است که بازی‌های معمایی فکری مانند زودیاک و کلودو را جایگزین بازی با گوشی کنید.

بازی پانتومیم؛ گزینه‌ای برای تقویت مهارت‌های ارتباطی

یکی از انواع بازی‌ها برای سرگرم کردن کودکان و نوجوانان در محیط خانه، بازی پانتومیم است. در این بازی، هر یک از کودکان و نوجوانان نقش‌های مختلف را در گروه‌های چند نفره و به صورت گروهی ایفا می‌کنند. در نتیجه، ارتباطات تیمی بین کودکان و نوجوانان با انجام بازی پانتومیم بهبود پیدا می‌کند. برای انجام بازی پانتومیم در خانه می‌توانید کارت‌های طراحی شده با موضوعات هیجان انگیز، عجیب و متنوع را برای فرزندان‌تان تهیه کنید. اما بازی‌های فکری و معمایی که توسط مجموعه فکرآوران طراحی شده‌اند، امروزه به جای بازی پانتومیم برای تقویت مهارت‌های مشارکتی و ارتباطی کودکان و نوجوانان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شطرنج؛ روش سرگرمی برای تقویت تمرکز

شطرنج، نوعی بازی استراتژیک است که می‌تواند تفکر تحلیلی، حافظه و تمرکز را بهبود ببخشد. شطرنج، بازی است که می‌توانید آن را در هر سطحی از ابتدایی گرفته تا پیشرفته انجام دهید؛ این بازی می‌تواند ساعت‌ها ذهن کودک و نوجوان را فعال و تحریک کند.

بازی فکری؛ بهترین روش سرگرمی کودک و نوجوان

سفارش بازی فکری

سرگرم کردن بچه‌ها در منزل شاید برای عده‌ای از والدین سخت و چالش‌برانگیز باشد. شما باید به عنوان والدین با گنجاندن بازی‌های سرگرم‌کننده در برنامه روزانه کودک و نوجوان تلاش کنید تا تمرکز بهتری برای انجام کار‌های مختلف داشته باشند. اما چه بازی‌هایی را باید به کودکان آموزش داد تا به راحتی دچار حواس پرتی، خستگی و کسلی نشوند؟ بازی فکری را می‌توان روش سرگرمی مبتنی بر آموزش در نظر گرفت. این روش سرگرمی در کنار تقویت خلاقیت کودکان در بهبود مهارت‌های تحصیلی و علمی آن‌ها نیز نقش مؤثری دارد.

از بهترین روش‌های سرگرم‌کننده برای کودکان و نوجوانان در تمام گروه‌های سنی می‌توان به بازی فکری در خانه اشاره کرد. شما می‌توانید به عنوان والدین، به جای بازی‌های دیگر از قبیل پانتومیم، جدول سودوکو، اوریگامی، لوگوبازی و... انواع بازی فکری را به کودکان و نوجوانان پیشنهاد دهید. در این بخش، با انواع بازی فکری برای کودکان و نوجوانان بیشتر آشنا می‌شوید.

بازی فکری چند نفره

بازی های فکری با توجه به قوانین‌شان به صورت چند نفره و گروهی نیز قابل اجرا هستند. گاهی اوقات، دوستان کودکان و نوجوانان برای گذراندن اوقات فراغت خود در کنار یکدیگر در خانه دور هم جمع می‌شوند. در این مواقع، بهترین راهکار شما به عنوان والدین، انتخاب بازی های فکری چند نفره و متناسب با گروه سنی آنها، برای سرگرم کردن کودکان و نوجوانان در محیط خانه است. از آنجایی که کودکان وقتی دور هم در محیط خانه جمع می‌شوند، شاید سراغ بازی‌هایی بروند که برای آنها طراحی نشده‌اند؛ بنابراین، شما به عنوان والدین باید این موقعیت را مدیریت کرده و وسایل بازی را متناسب با سن و تعداد بچه‌ها در محیط خانه انتخاب کنید.

از بهترین انواع بازی فکری در خانه برای گروه‌های چند نفره و در ژانر دورهمی می‌توان به منچ و مارپله و جومانجی کلاسیک اشاره کرد. اگر بچه‌ها در بازی گروهی به هیجان و یافتن معما و حل چالش‌ها نیز علاقه زیادی دارند، بازی‌های زودیاک، پدرخوانده اعلاء و کلودو بهترین گزینه برای سرگرم کردن آن‌ها محسوب می‌شوند. بازی‌های گروهی چندنفره می‌توانند باعث تقویت روحیه مشارکتی و کارتیمی در کودکان و نوجوانان شوند. کودک و نوجوانی که با دوستان و خواهر و برادر خود بازی گروهی انجام می‌دهد، عملکرد تیمی بهتری در مدرسه خواهد داشت. از آنجایی که برقراری ارتباط مؤثر با همکلاسی‌ها در مدرسه برای هر کودکی و نوجوانی لازم است، انجام بازی فکری گروهی می‌تواند تأثیر قابل توجهی در بهبود این مهارت داشته باشد.

بازی فکری تک نفره

گاهی اوقات، کودکان و نوجوانان در محیط خانه تنها هستند و همبازی و دوستی ندارند. در این مواقع، برای سرگرم کردن آن‌ها در خانه بهتر است که سراغ بازی‌های فکری تک نفره بروید. بازی‌های فکری تک نفره برای گروه‌های سنی مختلف از کودکان سه سال به بالا گرفته تا نوجوانان طراحی شده‌اند. به عنوان والدین می‌توانید انواع بازی تک نفره در ژانر‌های مختلف از قبیل هیجانی- حرکتی، آموزشی و فکری را برای کودکان در سنین سه سال به بالا خریداری کنید. کودکانی که والدین شان بازی‌های فکری تک نفره در ژانر‌های آموزشی و هیجانی- حرکتی را به عنوان روشی سرگرم‌کننده برای آن‌ها در نظر می‌گیرند، در مهارت‌های حرکتی ظریف بهتر عمل می‌کنند و دروس را در مدرسه سریع‌تر یاد خواهند گرفت. شما به عنوان والدین می‌توانید انواع بازی‌های فکری تک نفره از قبیل لی لی کلاسیک استوانه‌ای، هفت سنگ، الفبای سه بعدی سخنگو، مونته سوری پروانه، قطار چوبی مونته سوری و برج ۴ ستونه حیوانات را برای بهبود مهارت‌های حرکتی و آموزشی کودکان از سنین ۳ سال به بالا خریداری کنید.

نکاتی برای انتخاب بازی فکری در خانه

نکات انتخاب بازی فکری

در هنگام انتخاب بهترین بازی فکری در خانه برای کودکان و نوجوانان باید چند نکته کلیدی و مهم را یاد بگیرید.

  • اول از همه باید سراغ خرید بازی فکری متناسب با سن کودکان و نوجوانان و توانایی‌های آن‌ها بروید. کودکان و نوجوانان در هر گروه سنی، قادر به انجام برخی از بازی‌های فکری خواهند بود و نباید بازی‌هایی بالاتر یا پایین از بازه سنی‌شان برای آن‌ها در نظر بگیرید.
  • سختی و آسانی بازی فکری نیز از سایر عواملی است که موقع خرید با مدنظر قرار دهید. اگر تصور می‌کنید که فرزندانتان از توانایی تفکر و حل مسئله پایین‌تری برخوردار هستند، سراغ خرید بازی‌های فکری با درجه سختی بالا نروید! بازی فکری در خانه نباید خیلی سخت یا بسیار آسان باشد تا کودک و نوجوان از انجام این روش سرگرمی خسته و کلافه نشوند.
  • ژانر بازی فکری نیز از سایر عواملی است که موقع خرید باید در نظر داشته باشید. بازی فکری در ژانر‌های مختلف از آموزشی و استراتژیک گرفته تا هیجانی و نقش مخفی به عنوان مؤثرترین روش سرگرمی کودکان و نوجوانان طراحی شده‌اند. اینکه کدام ژانر بازی فکری را برای کودکان و نوجوانان انتخاب کنید، به توانایی‌ها، علایق و مهارت‌های آن‌ها ارتباط دارد. به عنوان مثال، اگر به فکر عملکرد بهتر فرزندتان در مدرسه هستید، خرید بازی‌های فکری آموزشی و حرکتی- هیجانی را در اولویت قرار دهید. اما در صورتیکه به دنبال راهی برای تقویت حافظه و قدرت تمرکز کودکان و نوجوانان هستید، سراغ خرید بازی‌های چالش برانگیز، نقش مخفی و معمایی بروید.

بازی فکری در خانه؛ بهترین جایگزین بازی‌های کامپیوتری

در عصر ارتباطات، تشویق کودکان و نوجوانان به تحریک و فعالیت ذهنی بیش از همیشه اهمیت دارد. بنابراین، والدین و معلمان باید کودکان را تشویق کنند تا راهکار‌هایی را برای تقویت مغز خود دنبال کنند و از مهمترین آن‌ها می‌توان به انجام بازی‌های فکری اشاره کرد. این بازی‌ها ابزاری عالی برای کمک به کودکان و نوجوانان در کسب مهارت‌های ضروری مانند تفکر خلاق، تفکر انتقادی و حل مسئله هستند. بنابراین، به عنوان والدینی که به رشد شناختی فرزندان خود اهمیت می‌دهند، خرید بازی‌های فکری را برای آن‌ها در اولویت قرار دهید.

بازی‌های فکری در رشد مغز کودکان و نوجوانان تأثیر بسزایی دارند. آیا می‌دانید که نزدیک‌بینی در دنیای امروزی در حال افزایش است؟ علت افزایش نزدیک‌بینی در بین کودکان و نوجوانان، تمرکز بیشتر کره چشم روی‌ اشیاء نزدیک در صفحه کامپیوتر و موبایل است. بنابراین، بهترین راهکار برای محافظت از سلامت چشم‌های فرزندتان، انتخاب بازی‌هایی است که باعث عدم درگیری چشم‌ها با صفحه نمایش کامپیوتر و گوشی می‌شود. در نتیجه، به جای بازی‌های کامپیوتری بهتر است که بازی‌های فکری مناسب را از برندهای معتبر مانند فکر‌آوران، برای فرزندانتان تهیه کنید.

سخن آخر

خرید بازی فکری 

گنجاندن بازی‌های فکری در برنامه‌های روزمره کودکان و نوجوانان، راهی عالی برای کمک به یادگیری و رشد آن‌ها است. با تشویق به فعالیت ذهنی و تقویت خلاقیت می‌توانیم به فرزندانمان کمک کنیم تا عملکرد بهتری در مدرسه داشته باشند. بازی‌های فکری می‌توانند جنبه سرگرمی و آموزشی داشته باشند؛ البته در صورتی که متناسب با توانایی‌ها و گروه سنی کودک و نوجوان انتخاب شوند.

اگر به دنبال راهکاری برای تحریک مغز نوجوانان هستید، خرید انواع بازی فکری برای بزرگسالان در ژانر‌های آموزشی، هیجانی، دورهمی، معمایی، نقش مخفی و... را برای آن‌ها در اولویت قرار دهید. با انتخاب بازی‌های فکری فکرآوران، کودک و نوجوانی خلاق‌تر، باهوش‌تر و دارای قوه تفکر بهتر خواهید داشت. پس همین حالا، برای خرید بهترین انواع بازی فکری در خانه اقدام کنید.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)