بازی فکری چیست و چند نوع بازی فکری وجود دارد؟

بازی فکری چیست و چند نوع بازی فکری وجود دارد؟
مسلماً همه افراد به خصوص کودکان، برای گذراندن اوقات فراغت خود به دنبال بهترین گزینه هستند. اما به عنوان والدین، شما نیز باید در زمینه انتخاب بهترین روش سرگرمی برای کودکان، آن‌ها را راهنمایی کنید.

برای اینکه کودکان در حین انجام بازی، ذهن خود را نیز تقویت کنند، بهتر است که بازی‌های فکری را به آن‌ها پیشنهاد دهید. 

در واقع، افراد در هر سنی باید برای رشد ذهنی، بهبود حافظه و تمرکز بیشتر، استفاده از بازی‌های فکری را در برنامه خود قرار دهند. بازی‌های فکری متناسب با گروه‌های سنی متفاوت و در ژانر‌های مختلف طراحی می‌شوند. اینکه کدامیک از بازی‌های فکری را برای فرزندانتان انتخاب کنید به ترجیحات و سن آن‌ها بستگی دارد. اما شاید این سؤال شما نیز باشد که بازی فکری چیست و چند نوع از این بازی وجود دارد؟ در این مطلب به صورت کلی به این سؤال پاسخ خواهیم داد.

بازی فکری چیست؟

بازی فکری

بازی فکری به بازی‌هایی اطلاق می‌شود که مغز بازیکن‌ها را از راه ارتباط مستقیم با سایر رقبا و بدون هیچگونه وسیله الکترونیکی تحریک می‌کنند. از بازی‌های فکری پرطرفدار می‌توان به شطرنج، جدول کلمات متقاطع، مونوپولی و سودوکو اشاره کرد.

مغزتان را با بازی فکری تقویت کنید!

برای اینکه بدانید بازی فکری چیست باید بدانید که بازی فکری، نوعی ورزش برای مغز محسوب می‌شود و نواحی مغزی را تحریک می‌کند که مسئول شکل‌گیری حافظه و فرایند‌های فکری پیچیده هستند. اینکه در طول روز، بازه‌ای را به انجام بازی فکری اختصاص دهید، به شما در تمرین مهارت‌های شناختی ضروری مانند حل مسأله، تصمیم‌گیری و تفکر استراتژیک کمک می‌کند. بازی‌های رومیزی به شما یاد می‌دهند که چگونه هدف‌گذاری کنید و صبور باشید.

بازی‌های فکری هر کدام با توجه به دسته‌بندی و ژانر، روی یک یا چند بخش از قدرت‌ها و توانایی‌های مغز و ذهن تأثیر‌گذار هستند. به عنوان مثال، بازی‌های استراتژیک، قدرت تحلیل و محاسبات، قدرت پیش‌بینی و حس ششم، توانایی ریسک‌پذیری و… را درگیر می‌کنند. بازی‌های فکری از بازی‌هایی هستند که همانطور که از اسم آن‌ها مشخص است، بر اساس فکر و تمرکز انسان انجام می‌شوند. از انواع بازی‌ فکری جدید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انواع بازی فکری را بیشتر بشناسید!

انواع بازی فکری

بازی‌های فکری به روش‌های مختلف دسته‌بندی می‌شوند. شاید درباره اینکه معیار‌های دسته‌بندی بازی فکری چیست، اطلاعات لازم را نداشته باشید. به همین خاطر، در این بخش، شما را با این معیار‌ها بیشتر آشنا می‌کنیم تا بازی فکری مدنظرتان را آگاهانه‌تر انتخاب کنید.

انواع بازی فکری بر اساس گروه سنی

هر یک از بازی‌های فکری برای گروه‌های سنی مختلف طراحی می‌شوند. در واقع، کودکان، بزرگسال و نوجوانان باید متناسب با گروه سنی خود، یکی از بازی‌های فکری را انتخاب کنند. به طور معمول، روی جعبه بازی‌های فکری درج می‌شود که برای چه رده سنی مناسب هستند. بنابراین، به توضیحات روی جعبه توجه کنید و متناسب با سن‌تان بازی فکری را سفارش دهید. برای اینکه در بازی‌های فکری پیروز شوید، باید بر اساس سن‌تان، یکی از ژانر‌های بردگیم را انتخاب کنید.

انواع بازی فکری بر اساس کارکرد

هر یک از بازی‌های فکری دارای کارکرد‌هایی هستند و مهارت‌هایی را در کودکان، نوجوانان یا بزرگسالان پرورش می‌دهند. به عنوان مثال، برخی از بازی‌ها می‌توانند قوه تخیل و حافظه شما را تقویت کنند. دسته دیگری از بازی‌ها، مهارت‌های تحصیلی کودکان را بهبود می‌بخشند. تعدادی از بازی‌های فکری نیز در گروه‌های چند نفره اجرا می‌شوند که می‌توانند عملکرد ارتباطی افراد را بهبود ببخشند. بنابراین، سعی کنید که با در نظر گرفتن هدف‌تان از بازی، گزینه موردنظرتان را انتخاب کنید.

انواع بازی فکری بر اساس تعداد بازیکن‌ها

بازی‌های فکری در گروه‌های یک الی چند نفره اجرا می‌شوند. شاید برای برخی از افراد که درونگرا هستند، برقراری ارتباط با سایر بازیکن‌ها در بازی‌های گروهی کار راحتی نباشد. به همین خاطر، بازی‌های تک نفره که به صورت فردی انجام می‌شوند، برای افراد درونگرا که تمایلی به ارتباط با دیگران ندارند، گزینه مناسبی هستند. اما اگر علاقه زیادی به رقابت با دیگران را دارید و جزو دسته برونگرا‌ها محسوب می‌شوید، بازی‌های گروهی به شما پیشنهاد می‌شوند.

انواع بازی فکری بر اساس هدف بازی

بازی‌های فکری در هر یک از ژانر‌های مختلف مانند معمایی، استراتژیک، دورهمی، نقش مخفی، پیش‌بینی، مدیریت مالی، کارآگاهی، آموزشی، هیجانی و... طراحی می‌شوند. شما می‌توانید با توجه به ویژگی‌های شخصیتی و مهارت‌هایی که دارید، یکی از ژانر‌های بازی فکری را انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر خیلی کنجکاو و به دنبال سرنخ در هر ماجرایی هستید، بهترین انتخاب برای شما، بازی‌های معمایی و کارآگاهی هستند. به علاوه، بازیکن‌هایی که قوه تفکر قوی‌تری دارند، می‌توانند بازی‌هایی با ژانر مدیریت مالی، استراتژیک و پیش‌بینی را انتخاب کنند. بازی‌های فکری در ژانر‌های آموزشی را نیز می‌توانید با هدف ارتقاء مهارت‌های تحصیلی فرزندتان برای آن‌ها تهیه کنید. در بازی‌های فکری آموزشی، مفاهیم درسی از قبیل ریاضیات به شیوه قابل فهم و به صورت بازی آموزش داده می‌شوند.

انواع بازی فکری با توجه به تجهیزات بازی

هر یک از بازی‌های فکری با توجه به تجهیزاتی که دارند، دسته‌بندی می‌شوند. از تجهیزات بازی‌های فکری می‌توان به کارت، مهره، تاس، لگو، پازل و... اشاره کرد. برای کودکانی که در مهارت‌های حرکتی ظریف مشکل دارند و دارای دست خط خوبی نیستند، بازی‌های فکری با تجهیزاتی مانند لگو بهترین انتخاب است. بازی فکری ساختنی با لگو می‌تواند با بهبود مهارت‌های ظریف حرکتی در کودکان، در بهتر شدن دست خط آن‌ها نیز تأثیر زیادی داشته باشد. روی جعبه بازی‌های فکری، تجهیزات قابل استفاده در بازی درج شده‌اند. قبل از خرید می‌توانید برای آشنایی با نوع بازی فکری به تجهیزات قابل استفاده در آن توجه کنید.

 سخن آخر

خرید بهترین انواع بازی فکری

بازی‌های فکری که به‌ صورت فردی یا گروهی انجام می‌شوند، روی بهبود تمرکز، تقویت حافظه و یادگیری بهتر بازیکن‌ها تأثیر بسزایی دارند. انواع بازی‌ فکری در ژانر‌های آموزشی، هیجانی، تمرکز، نقش مخفی، کارآگاهی و معمایی طراحی شده‌اند. شما می‌توانید بازی فکری با ژانر مورد علاقه خود را با توجه به گروه سنی‌تان سفارش دهید. در کل، قبل از انتخاب بازی فکری برای خودتان یا دیگران باید فاکتور‌هایی از قبیل گروه سنی، ژانر مورد علاقه، هدف از بازی، شخصیت فرد موردنظر و.... را در نظر بگیرید. اگر این معیار‌ها را موقع خرید در نظر داشته باشید، بازی فکری برای شما اثر بخش و هدفمند‌تر خواهد بود. به عنوان مثال، برای فردی که دارای شخصیت آرام و درون گرا است، انتخاب بازی‌های گروهی با ژانر‌ها هیجانی شاید گزینه مناسبی نباشد. با این حال، قبل از خرید بازی فکری باید به علاقه‌مندی‌های شخص موردنظر و ویژگی‌های شخصیتی وی توجه داشته باشید و متناسب با آن‌ها اقدام به سفارش بازی کنید. از انواع بازی‌های فکری پرطرفدار می‌توان به روپولی، راز جنگل، عمو پولدار، شوالیه آتش، منچ و مارپله، چشم عقاب، کلودو، سرآشپز و... اشاره کرد. هر یک از این بازی‌های فکری را می‌توانید از طریق سایت فکرآوران با در نظر گرفتن گروه سنی خود خریداری کنید.

سوالات متداول

  1. بازی فکری چیست؟بازی فکری به آن دسته از بازی‌هایی گفته می‌شود که بازیکن‌ها برای انجام آن‌ها به وسیله الکترونیکی نیاز ندارند.
  2. کودکان با انجام بازی فکری از چه فوایدی بهره‌مند می‌شوند؟کودکان با انجام بازی فکری می‌توانند هماهنگی بین چشم و دست خود را بهبود بخشیده تا از نظر نوشتن، نقاشی و ورزش عملکرد بهتری داشته باشند.
  3. کدامیک از بازی‌های فکری بهتر است که به شکل یک نفره بازی شوند؟بازی‌های فکری مانند جدول کلمات متقاطع بهتر است که به صورت انفرادی انجام شوند.
  4. بازی‌هایی مانند جدول کلمات متقاطع چه مزایایی دارند؟از مزایای بازی جدول کلمات متقاطع می‌توان به بهبود توجه و تمرکز اشاره کرد.
  5. کدامیک از بازی‌های فکری پرطرفدارتر هستند؟از بازی‌های فکری پرطرفدار می‌توان به روپولی، راز جنگل، عمو پولدار، اتللو، هفت سنگ و... اشاره کرد.
بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)